1/2
 
Matinier-Seddiki - photo Joze Balas_6719
Jean-Louis Matinier & Kevin Seddiki
Accordeonist Jean-Louis Matinier en gitarist Kevin Seddiki gooien hoge ogen met hun eerste plaat ‘Rivages’ op het befaamde ECM-label. Met hun gevoel voor stilte, ritme en improvisatie brengen ze een fijnzinnige mix van jazz en kamermuziek met een eigen klankenpallet.

Deze virtuozen begeleidden de grootste namen in de wereld van chanson, jazz en klassieke muziek. Matinier werkte onder meer samen met Juliette Gréco, Anouar Brahem en Renaud Garcia-Fons. Seddiki deelde het podium met Al di Meola, Dino Saluzzi, Phillipe Jarrousky…

Vanuit hun klassieke achtergrond gingen ze aan de slag met thema’s en songs uit verschillende tijdperken (Fauré, Brel, Sarde). Ze herontdekten hun composities, maakten arrangementen waarbij Schumann gemixt werd met traditioneel Bulgaarse muziek en herwerkten stukken van Bach aan een 7-beat ritme.

Met veel gevoel voor contrast en detail tonen gitaar en accordeon zich hier in een nieuw licht. Dat doen ze in grote complementariteit, ver van clichés of puur technische demonstraties. De zoektocht naar klankkleur, texturen en het verkennen van speelmodi creëert een uniek universum voor elk muziekstuk.
  • Facebook - White Circle

Sint-Augustinuskerk Stasegem 

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

20:00

13/10/21

Jean-Louis Matinier &
Kevin Seddiki 

 
Mehldau_2017_08-1516834327.jpg
Brad Melhdau
De absolute headliner van De Jazzontspooring is zonder twijfel de Amerikaanse jazzpianist Brad Mehldau. Hij geldt als de ‘meest invloedrijke jazzpianist van de laatste twee decennia’ (The New York Times) en deelde het podium met de allergrootsten: Charlie Haden, Wayne Shorter, Charles Lloyd…

Vorig jaar nog werd hij bekroond met een Grammy  voor het album Finding Gabriel. Met het eenvoudigste gemak mixt deze muzikale kameleon jazz met pop, rock en klassieke muziek. Mehldau verbaast steeds met zijn verrassende improvisatieskills en onwaarschijnlijk technisch meesterschap.
De lockdown bracht Mehldau in 2020 inspiratie voor het album Suite: April 2020. Deze twaalf composities, net zo hard leunend op klassieke structuren als op de vrijheid van de jazz, hebben een grote emotionele kracht en resulteerden in een absoluut meesterwerk.
 

Naast de optredens met zijn ijzersterk trio staat Brad Mehldau bekend voor zijn indrukwekkende soloconcerten. In Harelbeke brengt hij eigen composities en ongetwijfeld ook enkele jazzstandards, Brahms of The Beatles, Radiohead, Neil Young... En toch is het altijd Mehldau. Virtuoos en speels.  Rechts vingervlug. Links ritmisch en melodisch verbluffend sterk. Muzikaal geniaal maar altijd toegankelijk.
 

We zijn maar wat trots één van de meest gevierde jazzmuzikanten van de laatste 25 jaar op ons podium te mogen verwelkomen.
  • Facebook - White Circle

CC het SPOOR

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

20:00

Brad Mehldau

22/10/21

  • Facebook - White Circle
Lara Rosseel.jpg
Lara Rosseel Band ‘De Grote Vrouw’
De Belgische bassiste Lara Rosseel brengt met haar achtkoppige band een speels repertoire dat je kan omschrijven als ‘ethnic acoustic Jazz’. Ze presenteert dansende melodieën met heerlijk verrassende ritmes, waarbij ze haast filmische jazz laat flirten met Afrikaanse traditionele roots. Rosseel werkte samen met o.a. Zap Mama en baste bij Chris Joris, Pierre Vaiana en Pierre Van Dormael. De bagage die ze doorheen de jaren opdeed, verwerkt ze in wonderlijke composities.

De Grote Vrouw verwijst naar de grootsheid van alle vrouwen en vrouwelijke dingen in dit universum, stelt deze tegelijkertijd in vraag en omarmt de twijfel in tederheid en positieve eerlijkheid. 
 
Het debuutalbum werd erg enthousiast onthaald en kreeg alom lovende recensies. Het is dan ook een prachtplaat waardoor we haar met deze bijzondere, uitgebreide bezetting absoluut een  podium wilden bieden.

19:00

CC het SPOOR

  • Facebook - White Circle
—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

Lara Rosseel Band
‘De Grote Vrouw’

23/10/21

 
Toine Thys Overseas.jpg
Toine Thys’ OVERSEAS feat. Harmen Fraanje
De Brusselse saxofonist en basklarinettist Toine Thys behoort al jaren tot de Belgische jazztop.
Met zijn nieuwste band Overseas komt hij andermaal verrassend uit de hoek.  Toine Thys en de Egyptische oudspeler Ihab Radwan vormen de kern van dit vijftal waarin westerse jazz en Arabische muziek samenkomen maar ook de Braziliaanse ritmes van Ze Luis Nascimento en de klassieke cello van Annemie Osbourne een belangrijke rol spelen. Het verfijnde pianospel van Harmen Fraanje maakt deze kleurrijke samenstelling nog mooier waardoor de leden elkaar tot grote hoogten stuwen.

Hun verhalen en intona­ties verschillen en het is net van dit onderscheid dat je kan genieten. Eenvoud en ernst, vreugde en verken­ning: het ensemble brengt deze tegenstel­lingen met verve. Als luiste­raar kom je in een muzikale ruimte terecht die de integri­teit van de artiesten respec­teert, maar waarbinnen de smaak voor avontuur en ontdek­king essentieel blijft.
  • Facebook - White Circle

CC het SPOOR

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

23/10/21

Toine Thys’ OVERSEAS ft. Harmen Fraanje

20:00

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg
 
 
NaimaJoris_portretshoot_Pascal_Garnier2.
NAIMA JORIS
Een rouwproces bij het verlies van een dierbare levert niet zelden briljante kunst op. Toen Naima Joris een jaar geleden het verdriet van haar overleden zus van zich af probeerde te zingen in Belly Button vielen de recensenten één voor één voor haar talent. De stem, intensiteit, warmte en compositie: alles zat goed. Ze is een artieste die haar diepste zelf naar boven durft te halen in haar nummers. Ze zingt hees, met een natuurlijke flow over een klassieke, jazzy achtergrond. Het is de taal van de grote ouden, van Billie, Ella en Nina. Naima Joris is een deken voor de ziel, voor wie troost zoekt in muziek en melancholie niet schuwt. ‘Saudade’ noemt ze het zelf. De debuut EP van Naima Joris zegt veel met weinig woorden. Vijf uitgepuurde songs teruggebracht tot de kern. Nummers die spaarzaam zijn met taal en geluid en die de stilte niet schuwen. Net daarom komen ze des te luider binnen. Ze ontdekte haar zangtalent pas vrij laat, rond haar zevenentwintigste. Naima Joris trad in duet op met haar vader Chris Joris. Ze zong als backing vocalist bij o.a. de folkpopband Isbells en Raymond van het Groenewoud. Afgelopen jaar maakte de wereld voor het eerst kennis met de aangrijpende muziek van Naima Joris zelf. Radio 1 bestempelde haar als Belpopbelofte van 2021.
  • Facebook - White Circle

CC HET SPOOR

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

22:30

Naima Joris

23/10/21

 
Azmari 2 (1).jpg
Azmari
Azmari omschrijft zichzelf als ‘a snarky musical journey between funk, psychedelic grooves, afrobeat, ethiojazz and dub’.  Beïnvloed door Mulatu Astatke en Fela Kuti geraakt de band bij een trip naar Istanbul in de ban van de Ethiopiques en Turkse feestmuziek van de sixties. Met het aanleren van de berimbau, kaval en saaz veranderde hun sound naar een rebelse, onverbiddelijke en betoverende ervaring.   Een jong Brussels collectief met een geweldige live-reputatie.   Het jeugdhuis zal te klein zijn.
  • Facebook - White Circle

Jeugdhuis De Salamander

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

20:00

Azmari

15/10/21

i.s.m. Tweeklank & JH De Salamander
 
Nathan Daems.jpg
Vernissage Nick Bruneel + Nathan Daems, Simon Leleux & Asad Qizilbash
Nick Bruneel groeide op in Bavikhove en studeerde aan de academies van Harelbeke, Menen en Kortrijk. Zijn kunst (grafiek, maar de laatste jaren vooral schilderen en mixed-media) is niet verhalend, eerder onderzoekend. Hij laat zich leiden door het proces van het schilderen, eerder dan door het beoogde resultaat. In zijn gelaagde werken komt het ongecontroleerde en het 'doelloze spelplezier' in belangrijke mate om de hoek kijken. Improvisatie speelt daarbij een belangrijke rol.  Net zoals in jazz.  De eerste jazzplaten leende hij trouwens uit de bib van Harelbeke. Nick Bruneel laat zich voor deze tentoonstelling leiden door de nu al rijke ‘geschiedenis’ van De Jazzontspooring.  Als grote liefhebber zag hij dan ook zo goed als alle concerten.

Nathan Daems kennen we onder meer van  Black Flower en Ragini Trio. Hij zakt vanuit Brussel af met een nieuw trio, gestoeld op een gezamenlijke liefde voor Indische en Pakistaanse muziek. Maestro Asad Qizilbash deelt genereus zijn kennis van Indische klassieke muziek en meer dansbare Pakistaanse volksmelodieën. In tegenstelling tot de traditiegetrouwe Indische bansurifluit en tablas, worden ze nu vergezeld door de tenorsax van Daems en de doholla van Simon Leleux.

bibliotheek Harelbeke

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

20:00

Vernissage Nick Bruneel + Nathan Daems, Simon Leleux & Asad Qizilbash

7/10/21

 
Straffe toeren.png
FREDERIK GOOSSENS
Vinyl. Het zwarte goud. De laatste jaren weer in opmars, al gaat het helaas vaak over versies die verbleken naast de originele uitgaven. Frederik Goossens laat je proeven van pure magie. Hij plukt een selectie klassieke jazzalbums uit zijn persoonlijke collectie en voorziet ze van tekst en uitleg. Kers op de taart is de uitmuntende analoge geluidsinstallatie waardoor je de iconische platen te horen krijgt zoals het moet. De muziek spat uit de speakers alsof je er zelf bij was toen de muziek opgenomen werd!

CC het SPOOR

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

19:30 

JAZZCLASS 'STRAFFE (33) TOEREN'

5/10/21

LODlandscape_c-Kurt-Van-der-Elst_7_edite
LOD MUZIEKTHEATE R Josse De Pauw & Kris Defoort trio
'A concert called landscape'
Ons eerste landschap hoeft niet noodzakelijk een kale berg, de weidse zee of bossen in uitbundig groen te zijn. Evengoed is het de zolder bij oma, een hoekje van de tuin of het stalletje van je grootvader. En misschien wordt dat eerste landschap wel voor eens en voor altijd het raamwerk van onze blik.

In A concert called landscape werpt Josse De Pauw scherpe vragen op, maar tegelijkertijd geeft hij er een stem aan. Aan het Pajottenland, de vulkanen van Mexico en zelfs het heelal. Want ook daar bepaalt het stalletje van je grootvader je blik. In deze tijden van groter, sneller en sterker is je tijd nemen om
te kijken haast een daad van rebellie. 

Na het succes van An Old Monk staan De Pauw en componist Kris Defoort opnieuw op het podium. Samen met Lander Gyselinck en Nicolas Thys, met wie Defoort al jaren een muzikaal trio vormt, creëert hij een soundscape bij dat kijken. Landschap als een ingetogen jazzy ode aan het leven.

CC het SPOOR

—Pngtree—ticket icon_3569377.jpg

20:00

A concert called landscape

18/11/21